Jdi na obsah Jdi na menu

Warhammer 40k: Dawn of War - Soulstorm

25. 1. 2008

Warhammer 40k: Dawn of War - Soulstorm

Warhammer 40k: Dawn of War - Soulstorm



Herní business píše rozličné příběhy. Každý kovaný stratég jistě zná Warhammer 40.000: Dawn of War a nejspíše tento vynikající titul také vyzkoušel. Ovšem hra vyšla v polovině roku 2004, tak pročpak o ní mluvíme, natož v článku z rubriky prvních dojmů. Důvod je jednoduchý - tento kousek má opravdu dlouhatánské nohy. Studio Relic Entertainment zvolilo v rozvíjení herní adaptace této slavné licence způsob, který v současné herní branži není již příliš viditelný. Datadisky se spíše vytrácejí, ale Dawn of War na nich do značné míry stojí. Vyšly již přídavky s podtituly Dark Crusade a Winter Assault, oba přijaty s velkými ovacemi, zejména proto, že smysluplně rozvíjely koncept původní hry a přidávaly zajímavé frakce. Nyní přichází na scénu Soulstorm, který, světe div se, běží na stále stejném enginu a staví na nezměněných principech. Jeden významný faktor se ale přeci jenom změnil: Soulstorm nevznikl přímo v kancelářích Relicu, nýbrž u dalšího studia ze stáje THQ, a sice Iron Lore (je zodpovědné za Titan Quest).

 

   

 

Co nového datadisk přinese, to jsme si mohli částečně ozkoušet ve veřejné demoverzi, která váží dnes už obligátně přes gigabyte. Střihnete si v ní tutorial (v add-onu poměrně netradiční věc) a dále pak dvě další úrovně, jednu skirmishovou, jednu vytrženou z kampaňového rámce. Zahrajete si však pouze za jednu novou rasu - Dark Eldary. Úvodní intro nás příliš nepotěšilo, protože jsme si vzpomněli na úvod originální hry a skvělou renderovanou animaci. Je vidět, že na datadisku se přeci jenom trochu šetřilo a hráči si musí vystačit s navozením atmosféry formou sice dobře sestříhaného, ale stále jenom in-game videa. Je však pravdou, že boj, jenž se v intru strhne, dokáže nabudit. Je však otázkou, zda nabízené mise toto nabuzení uspokojí. V originálu a předchozích datadiscích už jsme zažili přeci jenom lítější boje.

 

 

Jelikož je demo stejně jako plná hra stand-alone, nepotřebujete k jeho hraní žádný z minulých titulů této řady. Zřejmě i proto do Soulstormu autoři zahrnuli tutorial. Pro účely sepsání článku jsme se jím rozhodli prolétnout a musíme konstatovat, že příjemně překvapil. Zřídkakdy je trénink u strategie takto svižný, a přesto informativní. Pro aspoň trochu zkušeného hráče není problém projet zbytečnou část absolutních základů za několik vteřin. Začátečník (který by si ale rozhodně měl vyzkoušet nejprve původní hru a předešlé datadisky) se u každého kroku může zdržet a přemítat nad ním do aleluja. Stále bude dostávat užitečné rady. V pozdější fázi tutorialu přijdou využitelné rady pro hráče všech kategorií, protože se na přetřes dostanou základy fungování Dark Eldarů. A ty byste rozhodně neměli zmeškat.

 

   

 

Nová rasa by se dala nejjednodušeji popsat jako hodně agresivní Eldaři. Jejich temná odnož totiž vychází z podrobování a zotročování ostatních ras. Vždyť i zcela základní pracant nese jméno Tortured Slave (mučený otrok) a vypadá jako strašlivě strhaný a nešťastný člověk. Prakticky celá populace Dark Eldarů se točí kolem otroků, proto není divu, že se limit na jednotky zvyšuje stavěním příbytků pro tyto nebožáky. Nory otroků se pak dají upgradovat o hodně vypečenou vlastnost - produkování mrtvých těl. Nová rasa má totiž specialitku: z mrtvol extrahuje duševní energii, kterou pak využívá pro aktivování velmi účinných speciálních útoků či nejrůznějších aur. Máte-li dostatek takto získané energie, můžete nad bojištěm například vytvořit neprůhledný mrak, ve kterém se orientují pouze vaše jednotky, popřípadě zamoříte prostředí zvláštním plynem, jehož následkem výrazně rychleji ubývají životy nepřátelům. A vzhledem k tomu, že ve hře hraje značnou roli morálka (především v bojovém nasazení), vyplatí se schopnost umělého snižování té protivníkovy.

 

  

 

Dark Eldaři jsou rasou podobnou většině těch, které známe z minulých dílů. Nejde tedy o takovou revoluci v ovládání, jakou přinesli Necronové v Dark Crusade. Můžete počítat s tím, že pěchota je cvičena v jedné, stroje v druhé a upgrady získáváte ve třetí budově. Vše hezky přehledně setříděno a máte-li s Dawn of War aspoň nějaké zkušenosti, nebude pro vás problémem rychle se zorientovat. Ani práce se surovinami neprobíhá odlišně (odmyslíte-li si tedy onu duševní energii). Proud získáváte z generátorů, které je třeba pravidelně stavět, bodíky na nákup budov či jednotek potom produkují strategická stanoviště rozmístěná po celé mapě. Opět je třeba k nim přijít aspoň s jednou pěší jednotkou, zabodnout sem vlastní vlajku, chvíli u ní postávat a pak už se jen těšit ze zvýšeného přísunu prostředků. Samozřejmě se vyplatí strategická stanoviště obrnit aspoň jednou věží.

 

 

Ačkoliv jsme se sami sebe ptali, jakou rasu mohou autoři ještě vymyslet, aby se smysluplně lišila od těch již existujících, musíme přiznat, že rozdílnost Dark Elders nás překvapila. Rozhodně nejde o frakci, jež by se dala doporučit začátečníkům. Teprve zkušenější hráč ocení její všestrannost a skutečně širokou škálu taktických postupů, které s jejími jednotkami lze vymyslet. Pro ně platí pravidlo, že jsou nesmírně rychlé a silné, na druhou stranu však mizerně obrněné. Některé z nich mají unikátní schopnost několika skoky zdolat celou mapu. Zajímavý je třeba Warp Beast Pack. Skupinku skvělých bojovníků na blízko si nebudete moct vynachválit, ale jen do té doby, než ztratí morálku. Poté totiž její příslušníci místo nepřítele začnou útočit sami na sebe. A pokud nemáte po ruce vůdce, který by je dal zpátky do latě, budete mít problém, obzvlášť opírá-li se o ně páteř vaší armády. Jedním z hrdinů je Archon. Ten dokáže „uzamknout" nepřátelskou jednotku na místě a vysát z ní energii. Jeho jednotka může být doplněna o silné bojovníky na blízko, tzv. Incubuse. Druhým hrdinou je Haemonculus, jenž znemožňuje protivníkům nasazovat jejich specialitky.

 

   

 

Ve skirmishové mapě je vskutku jediným cílem vymazání nepřítele, reprezentovaného výhradně obyčejnými Space Marines. Při hraní této úrovně jsme zaznamenali skutečnost, že pokud s Dark Eldary postupujete příliš konvenčně, nebudete mít proti mnohem silnějším vesmírným mariňákům šanci. To vyjde na povrch především v přímých střetech, kdy vaše jednotky padají mnohem rychleji. Je tak třeba dobře využívat všech dostupných upgradů a především univerzálních schopností, o kterých jsme mluvili výše. Zprvu se sice mohou zdát zbytečné, ale v pozdějších fázích, kdy je jimi možno potrefit velké skupinky nepřítele, se bez nich těžko obejdete. Druhá mapa potom nabízí hratelnost řízenou více úkoly, ať už primárními (zničení výsadkových lodí mariňáků) či sekundárních (vyhlazení jejich základen).

 

   

 

Datadisk Soulstorm se opět zdá být vynikajícím přídavkem pro skvělou strategii Dawn of War. Pravda, graficky už se celý komplet nemůže měřit s novinkami, hratelnost ale zůstává překvapivě svěží, což hovoří o skvěle nastaveném konceptu. Rasa Dark Eldarů si nás rovněž získala a těšíme se, až si s ní projedeme celou kampaň (má v ní dojít ke značným změnám v navržení) a pak se s ní vrhneme do multiplayeru. To samé uděláme dost možná s druhou rasou, kterou jsme si sice vyzkoušet nemohli, ale která vypadá neméně zajímavě. Jedná se totiž o Sisters of Battle, jež by se daly popsat jako svého druhu inkvizitorky budoucnosti. Tento komplet si ale vyzkoušíme až v březnu. Nyní si můžete alespoň stáhnout a vyzkoušet tuto demoverzi.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář